dijous, 3 de gener del 2013

NARCÍS OLLER


El Nadal, tot i ser un parèntesi bonic i festiu, de vegades ens obliga a una sèrie de tasques addicionals força entretingudes. Família, felicitacions, àpats, compres, regals, etc, acaparen el temps i trenquen el ritme de les coses. Ni més ni menys, el que m’ha passat a mi, però avui que per fi disposo d’un cert respir, em proposo esmenar la meva inactivitat blocaire i posar-me al dia.

Acabem el primer trimestre abordant ja la literatura Modernista, però abans d’entrar-hi voldria esmentar un escriptor, que va quedar pendent i que pertany encara a la Renaixença. Considero que cal ressaltar la figura de Narcís Oller, fundador de la novel·la catalana moderna, ja que va arrodonir l’etapa literària renaixentista, iniciada amb la poesia romàntica de Verdaguer i la força dramàtica de Guimerà, afegint l’expressivitat de la prosa narrativa. Amb la seva obra, aconseguí elevar la novel·la catalana a una categoria universal.

Narcís Oller neix a Valls (Alt Camp) el 1846. Influït pels corrents que venien de França, principalment per Émile Zola, s’adscriu a la literatura naturalista que preconitzava un determinisme que condicionava el comportament humà. El narrador no pren part en les situacions i es limita a relatar els fets fredament. 

La seva primera novel·la, “La papallona”, publicada el 1882, descriu la realitat de la societat catalana del moment i retrata fidelment la menestralia a Barcelona, una Barcelona embarretada, que bull d’activitat en els carrers, els mercats, en la borsa i en la vida nocturna. De tota manera, en la seva obra no es limita a exposar temes localistes sinó que vol penetrar en la psicologia eterna de l’home. Tampoc s’arrenglera totalment al naturalisme francès que advocava per reflectir la crua realitat, sinó que tendeix a idealitzar els personatges i a suavitzar els dramàtics finals.

Altres obres importants d’Oller són “La bufetada”, “La febre d’or”, “La bogeria” i “Pilar Prim”. Aquesta última, potser la més important i més complexa, reflecteix amb valentia l’entorn d’una dona en un determinat context social, i en aquest sentit es pot equiparar a altres novel·les del segle XIX, com Madame Bovary o Anna Karenina.

He rellegit darrerament “La papallona” i “Pilar Prim” i deixant de banda la ingenuïtat i el sentimentalisme que desprenen certs fragments, és una delícia resseguir el retrat d’uns ambients i uns diàlegs que ens traslladen a èpoques passades però no tan llunyanes en el temps, que podem relacionar amb avis i avantpassats. Llegir-les fa pensar, evidentment, en els canvis que ha sofert la societat, però també en els problemes que es deriven de la condició humana d’abans i d’ara.
        

4 comentaris:

  1. Com sempre m'encanta llegir el teu blog, és fàcil de llegir i molt amè. BON ANY !!!

    ResponElimina
  2. Molt bo el teu escrit sobre Narcíc Oller. Jo acabo de llegir, per tercera vegada, Pilar Prim i cada vegada m'agrada més. Les seves descripcions sobre Cerdanya, tant d'una banda com de l'altra de la ratlla, tal com diuen encara la gent gran del país; la descrpció del viatge de Ribes a Puigcerdà per a mi són extraordinàries. És un territori que conec bastant i no em faria res tornar-la a llegir si no fos que ara he tornat a començar La febre d'Or. Felicitats pel teunescrit, bon any.

    Una abraçada,

    Anna M. Moya

    ResponElimina
  3. Narcís Oller és un autor que sempre m'ha interessat molt com tots els realistes i naturalistes, i estic molt d'acord amb la visió que tu tens d'ell i de l'època que li tocà viure.
    Com sempre bona feina.
    Bon any
    Enrica

    ResponElimina
  4. Ja fa dies que t'ho volia dir, és un blog magnífic, és com si escoltés darrera la porta les classes sobre els Autors imprescindibles de la Literatura Catalana, t'ho agraeixo perquè jo prou que m'hi vaig apuntar però totes les places ja eren cobertes, però tu m'has obert la porta i puc resseguir èpoques, corrents, estils. Gràcies per fer-ho i per fer-ho tan bé.
    Rosa Bruguera

    ResponElimina