Aquesta setmana hem continuat amb la literatura
modernista abordant la narrativa amb tres novel·les genuïnament representatives d’aquest
estil: Caterina Albert amb "Solitud", Raimon Casellas amb “Els sots ferèstecs” i Prudenci Bertrana amb “Josafat”.
Al meu parer, és en la novel·la on els postulats inherents al modernisme
apareixen amb més claredat. Els modernistes defensaven l’esperit de lluita i la
innovació contra la passivitat d’una
societat conformista uniformitzada, i ho feien per mitjà de símbols. I aquests tres títols impressionants donen fe d’aquests
postulats.


Coneixedora de l’entorn masclista que regnava en la seva època, va tenir la precaució estratègica de presentar-se públicament com a Víctor Català perquè no mutilessin la seva obra. És prou sabuda la mena de prejudicis que la dona ha hagut de patir per fer valdre la seva vocació en qualsevol de les arts.
Amb “Els sots feréstecs”, vaig descobrir Raimon Casellas i he de reconèixer que em vaig haver de treure el barret davant la potència simbòlica del relat. Raimon Casellas va ser un crític d’art molt important, que influí en la difusió del modernisme. Els seus articles a l’Avenç, la Vanguardia i a moltes altres publicacions van aportar una visió nova del concepte artístic.
“Els sots feréstecs”, editada el 1901, és considerada la primera
novel·la modernista. Tota ella respira un atmosfera de novel·la tenebrosa
conduïda a l’exageració per provocar la reacció del lector. En aquest sentit
reconec que em va impactar. Cada capítol ens endinsa més i més en un ambient
obscur de personatges que vagaregen com ombres enmig d’una natura enterbolida,
feta a mida per l’efecte que vol causar. El final ens aboca a una apoteosi negativa
i sinistra de destrucció.
Realment, esquematitzat d’aquesta manera pot semblar poc atraient la seva lectura, però tot al contrari, a mesura que penetrem en el relat, seguim amb un interès carregat d’indignació les reaccions egoistes dels bosquerols, ens angoixem amb l’aire enrarit del paisatge i patim amb els pensaments negres del desgraciat protagonista, mossèn Llàtzer. És paradoxal que ell, l’únic personatge viu i lúcid de la novel·la, acabi enterrat materialment per uns bosquerols que vegeten com difunts en vida. Tot un símbol del fracàs de l’ànima creadora enfront la passivitat i la inèrcia de la massa. Malgrat tot aquest patiment a l’hora de llegir, arribem al final convençuts que ens trobem davant d’una obra mestra.
Realment, esquematitzat d’aquesta manera pot semblar poc atraient la seva lectura, però tot al contrari, a mesura que penetrem en el relat, seguim amb un interès carregat d’indignació les reaccions egoistes dels bosquerols, ens angoixem amb l’aire enrarit del paisatge i patim amb els pensaments negres del desgraciat protagonista, mossèn Llàtzer. És paradoxal que ell, l’únic personatge viu i lúcid de la novel·la, acabi enterrat materialment per uns bosquerols que vegeten com difunts en vida. Tot un símbol del fracàs de l’ànima creadora enfront la passivitat i la inèrcia de la massa. Malgrat tot aquest patiment a l’hora de llegir, arribem al final convençuts que ens trobem davant d’una obra mestra.
Prudenci Bertrana completa el tercet d’escriptors modernistes que hem tractat aquesta setmana. Aquest autor nascut a Tordera el 1867, va desenvolupar una complexa tasca intel·lectual com a escriptor, periodista i director de setmanaris, compaginant aquest treball amb el de professor de dibuix a l’Escola del Bosc. La seva obra més coneguda és “Josafat”.
Fa una colla d’anys, vaig tenir ocasió de conèixer aquesta
novel·la per una adaptació a càrrec de Benet i Jornet a Televisió Espanyola de
Catalunya. Naturalment era en blanc i negre però dintre dels paràmetres de
l’època era una adaptació prou digna. La interpretava l’Ovidi Montllor i l’Àngels
Moll. Recordo que em va impressionar força per l’atreviment del tema i no
m’estranya gens que causés un gran escàndol al seu dia entre la societat
benpensant, amb un argument que trencava motllos. El personatge de Josafat és
una mena de Quasimodo solitari que viu relegat dalt del campanar de la catedral
(se suposa que es tracta de la catedral de Girona), fins que en el seu cau hi apareix
una prostituta, la Fineta, que sent una forta atracció sexual per aquell home primari.
Per Josafat comença una lluita entre la seva fe religiosa i el desig carnal, el
bé i el mal, que acaba, naturalment, en drama.
Aquests dies he llegit la novel·la (es llegeix molt de
pressa, es curteta) i he comprovat amb quina habilitat sap atrapar al lector
aquest relat. La fluïdesa d’un llenguatge cru i expressiu i la morbositat de l’argument, amb
la presència afegida d’un lloc sagrat, omple de truculència una obra que segueix el corrent de
la temàtica modernista.
Francina, els teus escrits em fan venir ganes de fer aquest curs que estas fent, però encara que em trec el barret com tu davant Ramón Caselles, no tinc ganes de tornar llegir " Els sots feréstecs". Et feliciito
ResponElimina