|
Prat de la Riba |
Durant les primeres dècades del
segle XX es produeixen a Catalunya una sèrie de canvis polítics orientats a
dinamitzar els processos de reconstrucció de la cultura catalana, iniciats ja
en la Renaixença i continuats després durant el període modernista. L’arribada
a la presidència d’Enric Prat de la Riba
al govern català, el 1907 a la Diputació i el 1914 a la Mancomunitat va ser
clau per encarrilar un moviment ideològic
nou que havia de significar la unió del poder i la cultura.
Aquest moviment
anomenat Noucentisme (la paraula nou-cents assenyalant el segle acabat d’estrenar i l’adjectiu
nou implicant modernitat) pretenia
ser l’instrument que transformés Catalunya en un poble de nivell europeu. En
això coincideix totalment amb la voluntat modernista, però superat el Romanticisme, el Simbolisme i
la exuberància imaginativa d’arrel nòrdica es va girar la mirada a la tradició
clàssica mediterrània grecollatina. El Noucentisme va significar el control, la
serenitat i la visió d’una societat ordenada, pulcra, enfront l’exaltació del sentiment
i la disbauxa creadora del Modernisme; la racionalitat enfront l’idealisme, el seny enfront la rauxa.
|
Eugeni D'Ors |
Hi va haver un evident dirigisme polític i cultural sobre
l’estil ideològic que havia de predominar en la societat, animat per l’escriptor
i crític d’art Eugeni D’Ors, conegut
pel pseudònim Xènius, màxim teòric
d’aquest corrent polític cultural. L'estranya deriva d’aquest senyor cap a Madrid,
després de la ruptura amb Catalunya i amb el llavors president de la
Mancomunitat, Puig i Cadafalch, és un tema que no hem abordat perquè no pertany ja al nostre Noucentisme.
|
Nena noucentista de Joan Rebull |
|
Nena modernista de Rusiñol |
Els dos moviments, el Modernisme i
el Noucentisme, encara que contraposats, tenen factors coincidents; ambdós van
aportar a la cultura catalana elements molt positius i caldria entrar en un
estudi de les causes ideològiques que van produir el canvi de l'un a l'altre que no faré. Tan sols vull expressar un sentiment sobre la impressió personal que tinc de la qüestió: Li reconec
al Noucentisme un gran mèrit a l’hora de voler organitzar una societat
transmissora de valors, però sigui per empatia o per raons purament estètiques, voldria sortir en defensa del Modernisme. Per empatia perquè el menyspreu que molts noucentistes van
manifestar vers l’obra modernista el veig poc ètic.
Calia tan de rebuig? Hauria estat més normal anar-se adaptant als nous corrents guardant consideració pels anteriors. El canvi es va produir massa ràpid, d'una manera gairebé brusca. Va ser com una ruptura. Després d'aquella època esplèndida que a casa nostra tant va arribar a triomfar, devia ser molt frustrant pels artistes modernistes pensar que el seu treball s'havia acabat. Molts d'ells van patir aquest
rebuig i víctimes de l'oblit van haver d’acceptar feines d'inferior categoria per mirar de
subsistir. Altres es van adaptar als nous corrents i van fer obres estimables. També defenso el Modernisme per raons
estètiques, perquè considero que té elements de molta bellesa i originalitat. Per sort, el temps col·loca les coses al lloc que els correspon i ha demostrat la validesa de l'obra modernista. Al cap dels anys, aquest art ha esdevingut el signe més representatiu de Catalunya i de la seva força creadora i ha conseguit enlluernar a tot el món.
|
Dona Noucentista d'Arístides Maillol |
|
Rajoles policromades d'Aragay |
|
Enric C, Ricart i el noucentisme |
Malgrat tot, els
noucentistes van aportar una visió nova que també mereix ser reconeguda. Certament les societats han de seguir
avançant pels camins que marca
el temps, i per Europa bufaven ja uns aires diferents. Aquest dies m’he dedicat a repassar els llibres d’art que tinc per
casa i he trobat veritables meravelles d’aquella època. En quan a la plàstica,
pintors, escultors i arquitectes van conrear un estil de línees clàssiques de
concepció molt més simple, seguint una estètica
determinada. En la dona es pot apreciar un gran canvi en les formes que són més
rotundes, formes de dona mediterrània, forta i arrelada a la terra, presentada d’una manera un tant estàtica, molt
diferenciada de la dona modernista sempre etèria i misteriosa.
Les escenes noucentistes no tenen la sofisticació que caracteritza el Modernisme;
són escenes que volen representar el treball i l’harmonia col·lectiva en un ambient
senzill.
|
Pompeu Fabra |
Per altra banda, és ben cert que
l’obra de la Mancomunitat aportà una sèrie d’avenços culturals molt importants
per Catalunya impulsant l’Escola Industrial i la del Treball, l’Escola d’Art
Dramàtic, l’Escola Superior de Bells Oficis, la reorganització de l’Escola
Professional de la Dona, la Biblioteca de Catalunya i la xarxa de Biblioteques Populars
i l’Escola de Bibliotecàries. Sobretot es va donar un gran impuls a la llengua
des de l’Institut d’Estudis Catalans,
amb la secció filològica on Pompeu Fabra
va promulgar les Normes ortogràfiques
i el Diccionari de la Llengua Catalana.
A partir d’aquestes normes la literatura va assolir l'ordre que li mancava. El gènere que va triomfar en l'època noucentista fou la poesia,
potser perquè s’adequava a la seva ideologia de claretat en la
forma, l’estilisme i la precisió del llenguatge. Aquest gènere l’anirem
revisant en classes successives.
|
Cartell de Josep Obiols |
També es va crear un nou model d’escoles amb
un sistema pedagògic propi on es prioritzava la salut i el contacte amb la
natura, com l’Escola del Bosc i la del Mar, a part de l’edificació d’una sèrie
d’Escoles Públiques que formen part del paisatge urbà de Barcelona. Tot lligat
a la reorganització d’una societat moderna, pràctica i estructurada, que intentava assolir
la “Catalunya ideal”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada